Digitale huisartsenpost groot succes

NEO Huisartsenzorg experimenteerde in de regio Nijmegen en Boxmeer met een digitale huisartsenpost. Al 3.800 inwoners maakte er gebruik van, met succes.

Via de digitale huisartsenpost kunnen de inwoners hun spoedeisende vragen stellen, van vrijdagavond tot en met zondag. Dat gaat via de chat, eventueel ondersteund met foto’s of video’s.

De digitale post is een aanvulling op – en geen vervanging van – de reguliere spoedzorg.

Geen reistijd

De voordelen voor inwoners werden snel duidelijk: geen reistijd meer. Bovendien worden zo onnodige afspraken voorkomen. De inwoners vinden ook dat ze doeltreffend geholpen worden.

Daarnaast roemen patiënten de bereikbaarheid en vriendelijkheid van het personeel.

Ook voor de zorgmedewerkers heeft het digitale consult voordelen: ze besparen zo een hoop tijd, die ze goed kunnen gebruiken voor andere patiënten. Ook is er minder druk op de telefoon.

Vlot dankzij goede voorbereiding

Patiënten kunnen niet zomaar inbellen op het digitale spreekuur. Eerst bereiden ze het consult zelf voor. Daarvoor beantwoorden ze digitaal enkele vragen over hun klacht(en), en kunnen eventueel beeldmateriaal toevoegen. Ook vullen ze hun persoonlijke gegevens in, zodat de zorgprofessionals weten met wie ze te maken hebben en wie de eigen huisarts is.

Daarna komt de persoon in een digitale wachtkamer, waar ze ‘opgehaald’ worden. Daarna begint de chat.

Het systeem maakt automatisch een samenvatting van het consult, en voegt dit toe aan het patiëntendossier.

Op deze manier verlopen de digitale consulten duidelijk en vlot.

Niet de eerste

Overigens is deze regio niet de eerste met een digitale huisartsenpost. Eerder gingen de posten in Eemland, Rijnmond en Drenthe al voor, eveneens met succes.

De kans is dan ook groot dat steeds meer huisartsenposten deze service aan hun inwoners aanbieden.

Auteur: redactie

  • De zorg van Zuster Jansen was groots! Comfort zoals iedereen wenst voor zijn ouders.
    Mevr. van Marle
ARTIKELEN